Platforma de eCommerce – metoda practica pentru a alege cea mai buna varianta

Ai ajuns la pasul in care vrei sa incepi efectiv sa vinzi online. Poate ca ai deja un business offline pe care vrei sa-l digitalizezi, sau poate chiar ai deja magazin online, insa care nu da rezultate. Alegerea platformei de eCommerce este urmatoarea piatra de hotar in drumul tau catre lansare.

Am vorbit in articolul de saptamana trecuta despre cele 3 mari tipuri de platforme. Ca un reminder, acestea sunt:

  1. SaaS (Software as a Service)
  2. Open-source
  3. Custom

In articolul precedent am explorat platformele de tip SaaS, precum Shopify. Poti citi acest material aici.

Astazi continuam cu celelalte doua tipuri de platforme.

Platformele de eCommerce de tip Open Source

Open Source inseamna in mod cat mai practic ca partea de cod a acelui program este deschisa tuturor pentru a o vedea, modifica si imbunatati. In acest model de platforma, tu iei spatiul pentru gazduire si apoi implementezi platforma in spatiul tau, folosind modulele de software disponibile gratuit pe internet. 

Revenind la exemplul cu mutatul in casa noua, am putea spune ca sa folosesti o platforma Open Source e ca si cum ai cumpara un teren si apoi ai apela la o firma care sa-ti livreze planul de constructie al casei, dar si materialele propriu-zise si toata mobila. Ce mai trebuie tu sa faci este sa angajezi o echipa de constructori (sau sa construiesti chiar tu daca te pricepi) pentru a implementa acel plan de constructie si a mobila conform schitelor.

Dureaza mai mult decat sa te muti in chirie, iar planul de constructie si mobilare al firmei partenere este universal si disponibil tuturor fara restrictii, asa ca trebuie sa fii atent la securitate. Conform planului, oricine o sa stie unde ti-ai construit usa de la intrare si ce mecanism de inchidere au ferestrele. Dar terenul este al tau si tu esti responsabil pentru el. 

Avantajele acestui tip de platforma:

  • Nu platesti abonament lunar pentru utilizare
  • Are un nivel ridicat de personalizare – nu mai depinzi de un dezvoltator al platformei care impune limitari
  • Ai control 100% asupra dezvoltatorilor ulterioare ale magazinului
  • Comunitatea dezvolta in mod constant platforma, iar oricine poate vedea si modifica codul sursa, nu exista restrictii de acces impuse de vreun dezvoltator

Dezavantajele platformelor Open Source:

  • Necesita servicii de gazduire a platformei, iar un hosting performant care asigura viteza de incarcare si spatiu de stocare optime poate fi costisitor
  • Necesita cunostiinte de IT, nu este ceva ce poate fi configurat in cateva ore. In special dezvoltarile ulterioare si mentenanta trebuiesc facute de oameni care inteleg codul sursa si pot opera modificari in cunostiinta de cauza.
  • Securitatea trebuie tratata cu mare atentie – codul fiind disponibil tuturor, vulnerabilitatile platformelor sunt cunoscute si pot fi exploatate de catre hackeri. 

De departe cea mai cunoscuta astfel de platforma este WooCommerce. De fapt, aceasta este o extensie in WordPress, care se adauga ca plug-in siteului. 

Platforma de eCommerce
Sursa foto: Moosend

Am inca un exemplu real de la o clienta de a mea. Aceasta avea un site de prezentare in WordPress, care ii aducea multi vizitatori pe luna. A decis sa-si extinda afacerea intr-un magazin online prin care vindea un portofoliu mic de 3 produse hand-made. Deoarece avea ceva cunostiinte de WordPress si ii placea sa lucreze in aceasta platforma, a ales sa-si creeze magazinul online prin a-si instala pluginul de WooCommerce. Si-a setat singura magazinul, nu fara un pic de dificultate in a intelege setarile tehnice necesare si a-l face sa functioneze.

Dupa aproximativ o saptamana de invatare si testare in WooCommerce, magazinul online a fost gata. L-a integrat cu modulul de plati online si cu cel de curierat rapid si i-a dat drumul. Pentru ea nu a fost necesar sa faca ceva mai complex de atat, WooCommerce a reprezentat solutia ideala pentru portofoliul ei foarte mic si fix, integrat deja in site-ul ei. 

Platformele de eCommerce de tip Custom

O platforma Custom este o platforma facuta pentru tine, personalizata integral pe nevoile tale si care iti apartine. Nu o imparti cu altcineva, contine dezvoltarile relevante pentru activitatea ta si ai control full asupra ei.

In exemplul meu cu casa, a avea o platforma de eCommerce Custom este efectiv ca si cum tu singur ti-ai cumpara terenul, ai face planul de constructie, ai cumpara materialele de constructie, ai mobila, decora si te-ai ocupa de tot procesul de la un capat la celalalt. Probabil ca vei apela la o echipa pentru constructie, insa acestia vor executa planul tau. 

Avantajele acestui tip de platforma:

  • Esti in control 100% al acestei platforme
  • Detii aceasta platforma integral, de la spatiul de gazduire la platforma in sine si dezvoltarile acesteia
  • Experienta de shopping online a clientului tau va fi personalizata pentru produsele tale, astfel tot procesul va fi simplificat si profesional
  • Poti avea functionalitati avansate, dezvoltari conexe si poti imbunatati constant parametri precum viteza de incarcare, metoda de afisare etc.

Dezavantajele platformelor Custom:

  • Crearea si implementarea sunt mult mai costisitoare ca celelalte optiuni de platforme, si dureaza mult mai mult
  • Magazinul se dezvolta in functie de nivelul tau de intelegere asupra activitatii comerciale – cu alte cuvinte, nu exista un dezvoltator care sa impinga noutati in platforma adaptate la modificarile pietei. Trebuie tu sa fii mereu la curent cu noile dezvoltari si sa intelegi ce efect au acestea asupra afacerii tale. 

Genul acesta de platforma se preteaza mai degraba magazinelor mari, cu multe tipuri de produse si complexitate ridicata. Avand in vedere costurile foarte mari de implementare, trebuie puse in balanta aceste costuri cu beneficiile si cat de necesare sunt aceste beneficii in afacerea ta.

Sa-ti dau inca un exemplu de la un client de al meu. 

Am lucrat cu o persoana care dorea sa lanseze un site de stiri. Planul lui era sa ataseze acestui site un magazin in care sa vanda acces preferential la stirile postare pe site. Cu alte cuvinte, cine platea un abonament lunar de X lei primea acces la 20% din stirile de pe site, cine platea dublul acestei sume primea acces la jumatate din informatiile de pe site, iar cine platea abonament premium avea acces full. Pe langa aceste particularitati, el mai dorea sa vanda merchandise, acces la publicatii straine si alte produse specifice.

Datorita complexitatii acestui magazin online, cat si a integrarii extrem de specifice cu site-ul sau de prezentare, l-am sfatuit pe acest antreprenor sa apeleze la o echipa de developeri care sa ii creeze magazinul online de la zero. Niciuna dintre optiunile de platforma SaaS sau Open Source nu oferea solutii optime, iar configurarea acestora pana la punctul in care sa functioneze optim ar fi costat la fel de mult ca o platforma Custom. Mi-a urmat sfatul si a reusit sa creeze un site foarte bine pus la punct. Desi implementarea magazinului a durat 3 luni, el nu a regretat. La final a obtinut un produs personalizat pe nevoile lui.

Ce te sfatuiesc sa faci acum

Am vorbit despre cele 3 mari tipuri de platforme si am luat, pe rand, avantajele si dezavantajele fiecareia. Dar tot nu ai primit raspunsul la intrebarea “Pe care sa o aleg?”.

Pentru asta iti recomand sa faci urmatorul exercitiu practic:

Sa iei o foaie de hartie sau sa deschizi un document Word si sa scrii care sunt avantajele si dezavantajele fiecarui tip de platforma pentru afacerea ta. Nu avantajele si dezavantajele generale, asa cum le-am prezentat eu, ci cele ale businessului tau, asa cum le vezi tu acum. 

Poate ca pentru tine gradul limitat de personalizare al magazinului online pe care il ofera o platforma de tip SaaS nu este un dezavantaj, pentru ca ai un portofoliu mic de produse standard pe care le vinzi. Sau poate ca ai cunostiinte de IT extinse care iti permit sa implementezi singur o platforma de tip Open Source, ceea ce inseamna un avantaj pentru afacerea ta.

Sursa foto: Pixabay

Fa acest exercitiu introspectiv si pune-le pe toate pe hartie. Cred ca lucrurile vor arata mult mai clar dupa aceea si vei afla care este tipul de platforma care se preteaza cel mai bine nevoilor tale. 

Inca ceva important de spus inainte sa tragem linie: alegerea unei platforme de eCommerce nu este o decizie pe viata. Poti alege acum ceea ce se potriveste afacerii tale, iar peste un timp sa-ti dai seama ca afacerea ta a evoluat si ai nevoie de o alta platforma. Nicio problema, migrezi magazinul online de pe o platforma pe cealalta.

Sigur, o sa implice niste costuri de timp si de bani, dar mai bine asa decat sa ramai blocat intr-o platforma care nu ti se mai potriveste. Ceea ce vreau sa iti spun este ca nu trebuie sa pui multa presiune in a lua decizia ideala – o decizie imperfecta luata acum este mai buna decat o decizie perfecta luata peste 3 ani. 

Sper ca ti-a fost util acest material si acum esti pregatit de urmatorii pasi ai afacerii tale. Saptamana viitoare o sa vorbim despre organizarea si guvernanta afacerii tale. Cu alte cuvinte, despre oamenii si procesele care creeaza businessul tau. 

Pana atunci ,scrie-mi aici in comentarii ce intrebari ai despre platformele de eCommerce. Si nu uita sa te abonezi la newsletter ca sa primesti toate aceste informatii inaintea celorlalti. Te astept si pe pagina de Facebook eComMasters.

324 thoughts on “Platforma de eCommerce – metoda practica pentru a alege cea mai buna varianta”

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *