De ce ai nevoie de obiective SMART ca sa iti poti scala afacerea de eCommerce?

Distribuie articolul

Atunci cand lasi afacerea sa mearga in orice directie, fara sa ai un plan sau o misiune, te trezesti in haos si nu stii ce sa mai faci ca sa indrepti situatia. De aceea, ca sa iti cresti afacerea si sa ai mai multe vanzari, ai nevoie de o viziune si o misiune clara in afacere, pe care le pui in aplicare setand obiective SMART.

Multi antreprenori considera o pierdere de timp setarea de obiective si prefera sa faca business dupa cum ii taie capul. Iar aceasta metoda nu e cea mai buna abordare pe termen lung. Poate vezi mici rezultate din cand in cand, dar nici nu se compara cu ce ai putea face daca aduci claritate in business si faci un plan concret bazat pe obiective SMART.

Despre asta vom vorbi in articolul de astazi. Vei invata cum sa-ti conturezi misiunea si viziunea in afacerea ta de eCommerce si cum sa-ti setezi obiective concrete si realizabile, astfel incat sa-ti scalezi afacerea.

Cum setezi viziunea afacerii tale de eCommerce?

Imi amintesc de un moment in care lucram la un Start-Up. Liderul a organizat un workshop in care fiecare membru al echipei a scris pe foaie care sunt valorile lui personale. A pus toate valorile intr-un document si le-am distilat pana am ajuns la 5 valori de baza, comune. Si ni le-am insusit toti.

Aceasta e una din cele mai bune metode sa alegi viziunea afacerii, deoarece rezoneaza cu toti oamenii din echipa si se simt mai motivati sa lucreze pentru acest lucru. Fapt ce se va vedea atunci cand lansezi afacerea si viziunea ta si a echipei va fi transmisa catre oameni.

Viziunea in business nu e ceva concret, usor de explicat. Insa raspunsul la aceasta intrebare te va ajuta sa intelegi mai bine acest concept:

Daca am fi intr-o lume perfecta in care ai putea face orice si sa fii orice, cum ai vrea sa arate afacerea ta?

Acorda-ti timp si gandeste-te bine la ce ai raspunde la intrebarea de mai sus.

5 exemple de misiuni in business din care te poti inspira

Misiunea insa este mult mai concreta si mai usor de inteles. De exemplu, Google are misiunea sa organizeze informatia planetei. S-o faca accesibila pentru a fi de folos oamenilor. Tesla vrea sa accelereze tranzitia catre energie sustenabila. Firma Microsoft vrea sa existe un calculator pe fiecare birou, care sa ruleze Microsoft.

In 1995, Amazon avea misiunea sa fie afacerea cea mai focusata pe client, unde clientii descopera tot ce vor sa cumpere intr-un singur loc si sa le fie livrate la cel mai bun pret posibil. In 2019, misiunea lor a evoluat: vor sa isi deserveasca clientii printr-un sistem de magazin fizic, cu focus pe gama, pret si accesibilitate.

Iar misiunea mea preferata este cea a unei companii care face roboti software, UIPath:

„Noi facem roboti pentru ca oamenii sa nu mai fie roboti. Eliberam oamenii de lucruri repetitive pentru ca oamenii sunt facuti sa aduca valoare, sa gandeasca si sa creeze.”

obiective SMART
Sursa: Canva

Cum sa-ti transformi afacerea obisnuita intr-un business exponential?

Exista o organizatie, Singularity University, care a inventat un model de afaceri, ce transforma firme obisnuite in afaceri exponentiale. Au analizat intr-un proces destul de minutios academic mai multe companii si au observat ca cele care au succes impartasesc 10 elemente, pe care le poti aplica si tu in business-ul tau:

  • Nu poti face o organizatie daca nu ai un obiectiv maret si greu de atins. Atunci cand ai un obiectiv frumos, motivant, catre care sa mergi, atunci va deveni mult mai usor sa cresti afacerea;
  • Foloseste puterea comunitatilor in avantajul tau si al business-ului tau;
  • Foloseste algoritmi si inteligenta artificiala;
  • Interactioneaza cu clientii tai si creeaza sentimentul de apartenenta intr-o comunitate;
  • Seteaza sistemele sa comunice intre ele, ca sa putem vedea totul intr-un singur ecran. De exemplu conecteaza sistemul de plata cu platforma de eCommerce;
  • Testeaza si vezi ce functioneaza mai bine, in loc sa astepti sa apara planul perfect;
  • Creeaza autonomie in echipa;
  • Foloseste social media pentru afacerea ta.

Din cele 10 elemente, setarea obiectivelor este esentiala intr-o afacere si te poate ajuta sa vezi rezultate mai rapid in business. De aceea, in urmatoarele paragrafe iti arat cum poti seta obiective SMART in afacerea ta de eCommerce.

Sursa: Canva

Ce inseamna obiective SMART si cum poti sa le implementezi in business?

Cand stabilim obiective SMART e important sa fie foarte clare. Daca nu sunt concrete, vei avea un plan foarte vag si nu-l vei putea pune in aplicare.

Ce anume inseamna obiective SMART:

  • Specific – adica foarte clar definit
  • Masurabil – sa putem pastra evidenta si sa vedem diferente numerice
  • Accesibil/Rezonabil – sa fie realist ceea ce imi propun
  • Relevant – adica sa aiba un scop important in business, nu doar sa ne aline ego-ul
  • Timp – pana cand vrei sa indeplinesti acest obiectiv

De exemplu:

Specific: eu imi doresc sa am trafic pe site

Masurabil: vreau sa ajunga 100.000 de oameni pe site

Accesibil/Rezonabil: daca sunt la 50.000 si vreau sa ajung la 100.000 este rezonabil

Revelant: din trafic pot face conversii, deci este relevant obiectivul meu

Timp: pana la sfarsitul anului.

Fie ca vorbim de viziune, misiune sau de obiective SMART, ai nevoie de ele pentru ca iti ghideaza activitatea in business atat online, cat si offline. Te ajuta prin stabilirea de standarde, repere si directii clare.

Sursa: Canva

Si tu faci aceasta greseala?

Cea mai frecventa greseala e sa crezi ca pierzi timp daca pui toate astea cap la cap. Iar acest lucru te face sa iei decizii fara sa ai o idee clara despre ce anume vrei sa faci. Vei ajunge foarte usor intr-un punct in care nu mai stii in ce directie sa mergi. Daca nu ai obiective, viziune si misiune, nu ai la ce sa te raportezi in business-ul tau.

Pentru ca e mult mai important ce faci decat ce stii, acum e randul tau sa-ti setezi misiunea, valorile si obiectivele SMART in afacere. In loc sa amani pe mai tarziu, deschide un document si stabileste care este misiunea afacerii tale si ce obiective SMART vrei sa indeplinesti anul acesta ca sa iti cresti afacerea?

Sper ca te-a ajutat articolul sa intelegi cat de important este sa ai o misiune clara si obiective in afacerea ta de eCommerce. Despre setarea obiectivelor am vorbit si in articolul 5 motive sa incepi planificarea anuala pe 2022 a magazinului tau online, unde am evidentiat importanta planificarii anuale in business.

Ca sa te asiguri ca ai o strategie eficienta si performanta in business, avem un cadou pentru tine! Primesti o evaluare rapida cu solutii concrete, structurate si aplicabile imediat, care te ajuta sa iti lansezi, optimizezi si scalezi magazinul tau online

O poti descarca de aici.

De asemenea, te invit in comunitatea eComMasters, unde postam zilnic informatii si sfaturi utile

Cu prietenie,

Cosmin Costea. 

Citeste ultimele articole

LinkedIn Community Building

Înscrie-te pe formularul de mai jos, iar noi te vom contacta pentru mai multe informatii