Cum te ajuta modelul SaaS in afacerea de eCommerce

Distribuie articolul

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Industria IT se modernizeaza cu o viteza uluitoare. Tehnologia a evoluat asa mult incat au aparut mai multe tool-uri, platforme si software-uri care sa simplifice infrastructura IT. Unul din acestea este modelul SaaS, pe care il vom detalia in articolul de azi.

Dar inainte de a vorbi despre cum a aparut SaaS si in ce consta, hai sa definim concret ce inseamna modelul SaaS.

SaaS este prescurtarea de la Software as a Service. Se refera la livrarea si licentierea software-ului in care utilizatorii finali acceseaza software-ul online. De obicei utilizatorii pot plati o taxa sau isi pot achizitiona un abonament pentru utilizarea serviciului respectiv.

Originea modelului de business SaaS

Pentru a afla de unde a provenit SaaS, ne intoarcem in timp pana in anul 1961, cand John McCarthy a discutat pentru prima oara intr-o conferinta despre ideea de calcul utilitar.

Discutia respectiva a fost despre comercializarea energiei electrice intr-un mod mai eficient si mai rentabil. In ciuda popularitatii sale, conceptul lui nu a avut oportunitatea sa prospere.

La sfarsitul anilor ‘90, tehnologiile informatice au ajuns la un nivel adecvat pentru comercializare si au putut pune in aplicare ideea lui McCarthy, aceasta fiind aplicata de furnizorii de servicii si cloud computing.

In cele din urma, la inceputul secolului XXI, Asociatia Industriei de Software si Informatii (SIIA) a introdus oficial modelul SaaS.

Ce inseamna concret modelul SaaS?

In primul rand, SaaS este un model multistrat al unei infrastructuri ca serviciu si platforma ca serviciu, complementate de aplicatiile dezvoltate si detinute de furnizorul de servicii.

Prima componenta consta in retele, servere, interfata de stocare si programare a aplicatiilor, care sunt responsabile pentru activarea convenabila a resurselor de calcul.

In al doilea rand, clientii folosesc software-ul pe baza de abonament, in conditiile negociate la semnarea contractului. Utilizatorii profita de interconectivitate cu serverul pentru a utiliza aplicatiile, indiferent de locul unde se afla.

Un aspect important de discutat este faptul ca SaaS functioneaza pe baza conceptului one-to-many. In cadrul acestui concept exista un pachet standart de aplicatii oferit unui numar mare de clienti, astfel minimizandu-se personalizarea ofertelor.

modelul SaaS
Sursa: Canva

Competitia dintre SaaS si COTS – de care model ai nevoie?

Piata software contine trei mari componente:

  • Utilizatorii de software– firmele care au nevoie de aplicatii.
  • Furnizorul COTS (prescurtare de la Commercial Off The Shelf) – cel ce furnizeaza software-ul traditional. Ii vom spune furnizorul 1 ca sa fie mai simplu de inteles in ceea ce va urma.
  • Furnizorul SaaS– cel ce furnizeaza software-ul ca serviciu. Il vom numi furnizorul 2.

Cei doi furnizori sunt concurenti in ceea ce priveste preturile. Acestia isi stabilesc preturile, iar eventualii utilizatori vor trebui sa aleaga varianta castigatoare pentru ei. In caz contrar, risca sa ramana in afara pietei.

Utilizatorii de software au necesitati IT diferite. Nevoile IT sunt masurate dupa volumul asteptat de utilizare a software-ului. Sunt firme care utilizeaza software-ul mai des, iar acestea au necesitati IT mai mari.

Furnizorul 1 actioneaza in mod traditional. Acesta vinde aplicatia utilizatorilor, fiind o taxa unica perceputa in avans. Codul sursa al aplicatiei poate fi modificat pentru a se potrivi cu specificul afacerii utilizatorului, care asigura o mai buna integrare IT.

Furnizorul 1 primeste de la utilizator o singura data plata echivalenta serviciilor oferite. Utilizatorul va trebui sa angajeze personal responsabil de intretinerea software-ului si managementul securitatii acestuia.

Furnizorul 2, adica SaaS, vinde intreg pachetul: software+ serviciile incluse. Acesta este elementul ce il diferentiaza de furnizorul 1. Majoritatea furnizorilor SaaS au centre mari de date si infrastructuri de retea puternice.

Cand furnizorul SaaS incepe o afacere cu un utilizator, acesta muta toate datele utilizatorului in propriul server. Pentru acest serviciu se percepe un cost unic de configurare. Furnizorul ofera toate serviciile IT necesare pentru a permite utilizare software-ului.

Aplicatia este instalata pe site-ul furnizorului, iar toti utilizatorii o vor putea rula de la distanta prin Internet. Mai multi utilizatori vor folosi un singur software.

Dupa explicarea metodei de functionare a acestor sisteme, un potential utilizator trebuie sa decida ce este mai eficient si potrivit pentru el.

Sunt multe cazuri in care un utilizator a ales furnizorul SaaS, dar din cauza faptului ca pachetul de servicii nu era tocmai personalizat, trebuia sa plateasca de fiecare data pentru ce voia in plus, iar intr-un final a apelat la furnizorul COTS.

In ce consta competitia dintre SaaS si COTS:

Furnizorii COTS si SaaS isi stabilesc costurile optime.

Utilizatorii, primind costurile respective, aleg unul dintre furnizori, fara sa ia in calcul si costurile de adaptare a sistemului. Acesta este procesul de explorare.

Avand in vedere alegerile initiale, utilizatorii calculeaza care de fapt sunt costurile de adaptare si decid daca sa ramana la furnizorul SaaS sau sa se mute la COTS.

Sursa foto: Canva

Cum sa integrezi in afacere modelul SaaS?

Furnizarea de software ca serviciu este un model nou de afacere, ce are un impact profund asupra furnizorilor de software, dar si a utilizatorilor.

Modelul SaaS are trei caracteristici importante:

  • In primul rand furnizorul ofera mai multa utilitate decat software-ul in sine. Prin urmare, utilizatorii sunt scutiti de partea administrarii serviciilor de IT.
  • In al doilea rand, se percepe taxa bazata pe utilizare, fara a mai exista plati in avans. Prin urmare, utilizatorii pot plati cum doresc ei.
  • In al treilea rand, furnizorul instaleaza si gestioneaza software-ul si datele utilizatorilor pe site-ul propriu. Utilizatorii risca sa devina dependenti de furnizor in acest caz si exista riscul de blocare.

Ceea ce vreau de fapt sa iti arat este ca odata ce parametrul costurilor de nepotrivire a sistemului scade, SaaS va deveni un concurent de temut pentru COTS. Acesta ar putea fi chiar inlocuit.

Intrebarea cheie este urmatoarea: Cum sa scazi costurile de nepotrivire a sistemului pentru utilizatori?

Majoritatea utilizatorilor au un sistem de IT deja existent. Cand au nevoie de o noua aplicatie software, acesta trebuie sa depuna eforturi mari pentru a face ca noua aplicatie sa se imbine cu ceea ce avea el pana acum.

Sfatul pentru furnizorii SaaS este sa diminueze barierele de control, pentru ca nimeni nu are placerea de a se simti dependent de cineva.

Concluzii cu privire la modelul SaaS

Prosperitatea modelului de business SaaS depinde de eforturile tehnologice, dar si de cele manageriale. Pe masura ce tehnologiile se vor imbunatati, vor fi livrate mai multe aplicatii software.

Furnizorii SaaS, odata ce vor studia piata, vor veni cu oferte de aplicatii avantajoase ce vor satisface utilizatorii. Furnizarea de software ca serviciu va creste considerabil pana in anul 2030.

Un exemplu de platforma SaaS 100% romaneasca este Gomag, o varianta buna daca vrei sa deschizi un magazin online.

Sper ca te-a ajutat articolul sa intelegi mai bine cum poti folosi sistemul SaaS in afacerea ta de eCommerce. In viitor cu siguranta se va imbunatati si va ajunge mult mai utilizat, de aceea ai putea sa iei in calcul de acum daca te va putea ajuta in afacere.

Mai am ceva pentru tine! Ca sa te asiguri ca ai o strategie eficienta si performanta in business, primesti o evaluare rapida cu solutii concrete, structurate si aplicabile imediat, care te ajuta sa iti lansezi, optimizezi si scalezi magazinul tau online.

O poti descarca de aici.

De asemenea, te invit in comunitatea eComMasters, unde postam zilnic informatii si sfaturi utile si practice din eCommerce.

Cu prietenie,

Cosmin Costea. 

Citeste ultimele articole

Inscrie-te pentru o sedinta de consultanta GRATUITA in care evaluam afacerea ta si iti spunem pasii pe care ii ai de urmat.