Cum sa lansezi un business online care chiar sa functioneze din prima?

Distribuie articolul

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

In 2021 tot mai multe afaceri s-au mutat in online. Dupa un salt de cel putin 3 ani, comertul electronic isi va continua evolutia si va inregistra cresteri de cel putin 15% pana la final de 2021. Astfel, va oferi o perspectiva cat se poate de optimista pentru un business online.

Insa nu toate afacerile online se bucura de un maxim succes. Pentru a avea succes cu o afacere online, exista o succesiune de pasi pe care ii poti urma ca sa stii cum sa lansezi un business online care chiar sa functioneze. O afacere de eCommerce in plina crestere, necesita intuitie, cunoastere a pietei, un plan de afaceri solid si cercetare atenta a produselor si a modelelor de afaceri.

In cei 17 ani de experienta cu magazinele online mici, medii si gigantice am observat ca printre cele mai frecvente probleme ale proprietarilor de afaceri eCommerce se numara:

  • lipsa cunostintelor tehnice despre domeniu
  • necunoasterea optiunilor strategice pe care antreprenorii le au la dispozitie
  • diversitatea prea mare a cunostintelor care duce la confuzie. Un sentiment de coplesire si în cele din urmă la decizii proaste
  • lipsa unui plan structurat si etapizat care sa organizeze cunostiintele/resursele intr-un format care produce vanzari si profit

Asadar in articolul de azi vei primi 4 solutii concrete la aceste provocari  

Hai sa le luam pe rand:

Studiaza modelele de business eCommerce existente

Comerțul electronic cuprinde toate piețele online care conectează cumpărătorii și vânzătorii.

Primul lucru la care trebuie sa te gandesti cand vrei sa deschizi un business online, este tipul de tranzactie comerciala, in care vrei sa activezi, cui vrei sa vinzi produsele tale?

  • B2B: comerț electronic între companii – se concentreaza pe furnizarea produselor de la o afacere la alta
  • B2C: Comert electronic intre companie si consumatori – acesta este cel mai frecvent mod de a realiza o afacere online. Este ceea ce gandesc majoritatea oamenilor atunci cand isi imagineaza o afacere de comert electronic. 
  • C2C: de la client la client – aceste site-uri de comert electronic permit clientilor sa tranzactioneze, sa cumpere si sa vanda articole in schimbul unui mic comision platit site-ului. 
  • C2B: Comert electronic intre consumatori si companii. Consumatorul vinde bunuri sau servicii catre companii – un proprietar unic care deserveste o afacere mai mare.
  • B2G – C2G – Guvern / Administratie publica – implica guvernul / administratia publica care efectueaza tranzactii cu companii sau consumatori.
business-online

Urmatorul lucru cel mai important la care ar trebui sa te gandesti, este modul in care vrei sa gestionezi stocurile de produse. Poate iti place ideea de a avea propriile tale produse, de a avea stocurile la tine acasa sau de a le avea intr-un depozit.

Asa ca, acum poti sa alegi si modelul de venituri comerciale:

Expediere prin Dropshipping – Aceasta metoda, este considerata cea mai simpla forma de comert electronic. Livrarea prin dropshipping iti permite sa iti creezi magazinul online cu imaginile produselor si sa incasezi banii de la clienti prin metodele de plata online, urmand ca mai apoi furnizorul sa faca livrarea. Aceasta metoda te scuteste de gestionarea stocurilor, de depozit si de ambalaj, insa pot aparea mai multe probleme. 

Comenzile vor avea o perioada de livrare mai mare, sa nu fie trimise deloc sau sa ingreuneze procedura de retur a produselor.

Comert cu ridicata si depozitare. aceasta metoda implica o mai mare investitie pentru inceperea unui business online. Trebuie sa gestionezi chiar tu inventarul si stocurile, sa tii evidenta comenzilor clientilor si a informatiilor legate de expedierea lor. Produsele vor fi depozitate intr-un spatiu de depozitare pe care va trebui sa il achizitionezi, sa il inchiriezi sau sa il construiesti. Acest tip de eCommerce business se refera la volum, asa ca poti urca produsele tale pe platforme de marketplace ca – eMAG, elefant, cel.ro, fashiondays etc.

Etichetare și fabricare private (Private label rights). Daca faci parte din categoria celor ce au o idee de produs pe care vor sa o creeze si sa o vanda, atunci acesta este modelul de eCommerce potrivit pentru tine. Nu ai nevoie de o fabrica pentru a crea produsul tau. Poti trimite planul produsului catre un producator, iar acesta sa livreze produsul direct catre tine sau catre o terta parte – spre exemplu eMAG.

White Labeling – eticheta alba. Acest tip de eCommerce seamana cu cel anterior, doar ca acum produsul este deja vandut cu succes de alte companii care ofera optiunea de eticheta alba. Practic, iti ofera posibilitatea sa creezi propriul brand, propria eticheta si ambalaj pe care sa le folosesti in vanzarea produselor lor. Acest tip de eCommerce se potriveste in special produselor cosmetice si de wellness. 

Abonament – Au aparut si in Romania tot mai multe companii in acest gen. Acestea se bazeaza pe modelul de abonament care ofera clientilor o cutie de produse, la un anumit interval de timp. Clientii pot alege din mai multe tipuri de abonament ce includ un numar mai mare sau mai mic de produse. 

Identifica sortimentele pe care vrei sa le duci in business-ul online (posibil sa nu fie toate potrivite)

variante-business-online

Sa presupunem ca iti place un anumit produs si vrei sa il vinzi in online, insa nu totata lumea il agreaza. Dar totusi te gandesti sa incerci, ceea ce se poate intampla? Investesti multi bani in stocuri si in constuirea unui brand in jurul produsului. Un produs care e posibil sa nu fie agreat de piata in care vinzi sau sa fie o piatra suprasaturata pentru acel produs.

Daca ne uitam pe statisticile celor de la Eurostat cu privire la cele mai populare categorii de produse si servicii online vandute in 2020 la nivelul Europei, vedem ca cea mai mare cota de 64% o are industria de Fashion (îmbrăcăminte – inclusiv îmbrăcăminte sport, încălțăminte și accesorii), urmata de 29% – Livrări de mâncare de la restaurante, fast-food, servicii de catering, 28% – Mobilă și accesorii pentru casă și grădină, 27% – Cosmetice și produse pentru înfrumusețare și wellness, 27% – Cărți, reviste și ziare tipărite, 26% – Computere, tablete, telefoane mobile și accesorii IT.

Următoarele categorii în topul clasamentului cumpărăturilor online la nivel european, au fost:

  • Suplimente alimentare, produse farma, vitamine, produse pentru dietă (reînnoirile de rețete online nu sunt incluse)
  • Articole sportive (excluzând îmbrăcămintea sport)
  • Produse alimentare și băuturi din magazinele specializate
  • Electronice și electrocasnice
  • Articole pentru copii și jucării
  • Produse pentru curățenie și produse pentru igiena personală
  • Auto & Moto (inclusiv piese de schimb)
  • Filme și seriale pe suport DVD, Blu-ray etc.
  • Muzică pe suport CD, Vinyl etc.

Asa ca, studiaza mai intai piata si vezi ce produse poti aduce in cadrul ei. Nu intotdeauna ce iti place tine, vecinilor sau prietenilor va insemna ca se va si vinde. 

Truc: Poti folosi Google Trends pentru a vedea care sunt cele mai cautate produse sau sa vezi daca ceea ce vrei tu sa vinzi este cautat pe Google.

Spre exemplu daca vreau sa vand pantaloni scurti, fuste si tricouri barbati, pot sa vad cat de cautate au fost acestea, in ultimele 12 luni.

analiza-business-online

Identifica o platforma potrivita nevoilor tale

Fie ca alegi Shopify, GoMag, MerchantPro sau un plug in de la WordPress (WooCommerce), alege platforma de eCommerce care ti se potriveste. Aceasta trebuie sa iti ofere toate functionalitatile de care ai nevoie si sa se adapteze nevoilor tale. În special pe masura ce business-ul online se extinde. 

Pentru a alege platforma de eCommerce potrivita pentru afacerea ta, incepe prin a testa cateva dintre ele. Marea majoritate au o perioada de testare de 14-30 zile in care poti testa serviciile pe care ti le ofera. Vei observa ca fiecare platforma are avantaje si dezavantaje.

Mai multe despre astea poti afla in acest articol  – care sunt principalele platforme de eCommerce şi de ce trebuie să ţii cont pentru a alege cea mai bună platformă pentru magazinul tău online

Iar apoi poti sa alegi intre SaaS sau Open Source, ai informatiile toate in acest video.

Fa-ti un plan de lansare

Researchers Studied the Goodbye Letters of 101 Failed Startups. Here's What  They Found About Why Businesses Fail | Inc.com

Dupa ce ti-ai ales platforma, sortimentatia de produse pe care le vinzi si modelul de eCommerce pe care vrei sa il practici este momentul sa te pregatesti de marea lansare.

Dar cum il lansezi?

Ai nevoie de un plan de lansare si o lista pe care trebuie sa o bifezi. Asa te poti asigura ca totul este in ordine.

Sa incepem cu siteul.

  • Domeniu personalizat
    • Numele brandului tau trebuie sa fie simplu si clar. Un nume care sa nu se regaseasca doar pe site ci si in denumirea acestuia. 
    • Cauta numele brandului tau in lista de domenii pentru a vedea daca acesta este disponibil si nu este achizitionat deja de un alt brand. Poti achizitiona dupa asta domeniul chiar din platforma pe care ai ales ca iti dezvolti magazinul online.
  • Paginile standard
    • Este important ca magazinul tau online sa aiba mai multe pagini, nu doar cele cu produse. Pagini ca ”Despre noi”, ”Contact”, ”Intrebari frecvente”, ”Date despre livrare”, ”Politica de retur” si nelipsitul GDPR, sunt importante pentru credibilitatea magazinului tau online.
  • Optimizeaza imaginile produselor
    • Imaginile de mari dimensiuni nu incarca doar memoria hostingului tau ci si experienta de incarcare a site-ului asa ca:
      • redu dimensiunile imaginilor – uite un site care te poate ajuta la asta https://imagecompressor.com/  . De exemplu, o imagine tipica, mica este de 50 x 50 pixeli, deci nu este nevoie sa incarci o imagine de 2000 x 2000 pixeli.
      • alege tipurile de format pentru imagini corecta. In general formatul corect pentru fotografii este cel JPG. dar poti incarca si PNG. pentru iconite si logo.
      • denumirea imaginilor. Descrie imaginea adaugata in site. Acest lucru te va ajuta la SEO.Utilizeaza cuvinte cheie relevante pentru afacerea ta.
  • Emailuri. E-mailul este un instrument foarte puternic pentru un business online. Pe email clientul va primi informatii despre produsul achizitionat sau plata acestuia. Asa ca, verifica:
    • Mesajele de bun venit pentru potentialii clienti
    • Notificarile pentru cosurile abandonate
    • Mesajele de confirmare a comenzii
    • Notificarile de expediere
    • Facturile electronice 
    • Verifica procesul de achizitie a unui produs. Asigura-te ca potentialii tai clienti pot achizitiona cu incredere si usurinta produsele din magazinul tau.
      Efectueaza un proces de achizitie a unui produs si vezi daca:
      • Tarifele de expediere sunt afișate în timpul plății
      • Codurile de reducere pot fi aplicate în coș
      • Iti poti edita continutul cosului de cumpărături
      • Ce metode de plata sunt disponibile – Card, Ramburs, Transfer bancar etc.
      • Exista un status de procesare a comenzii
      • Exista un chat sau un numar de telefon la care potentialul client poate sa apeleze daca intampina probleme in procesul de achizitionare a produsului
      • Clientul primeste notificare pe email in momentul in care face achizitia

Marketing

Digital Marketing 5 - RIKON

Am pus la punct site-ul, acum e timpul sa te ocupi de strategia de marketing a afacerii tale de eCommerce. 

Cum? Marea majoritate a antreprenorilor au o tendinta de a sari peste acest pas. Vor vanzari cate mai multe si sar etape din procesul de marketing.

Cu ce te ajuta strategia de marketing si cum se realizeaza ea – citeste aici – Cum sa iti pregatesti magazinul online pentru primele campanii de marketing.

Magazinul tau online este acum gata. Ti-ai verificat setarile tehnice si ti-ai alcatuit o strategie de marketing. 

Tot ceea ce iti mai ramane de facut este sa revii la planul de lansare sa te asiguri ca totul a fost implementat asa cum ai stabilit.Actualizeaza constant magazinul tau online, cu produse si asigura-te ca toate functiile magazinului sunt in parametrii normali.

Acorda atentie feedback-ului pe care clientii il ofera business-ului online, in special in prima luna de dupa lansare.. Fii cu ochii pe concurenta ta, la ce posteaza, ce produse noi adauga si ce strategie de marketing abordează. 

Si tu poti sa ai un business online care genereaza profit!

Leadbanner 2 1 1

Iar eu sunt aici sa te ajut si sa te ghidez la fiecare pas. De aceea, pentru antreprenorii si managerii care vor sa lanseze, sa optimizeze si sa scaleze un business online profitabil am creat un checklist cu 35 de actiuni si solutii concrete, structurate si aplicabile imediat. Daca ai lansat deja afacerea ta eCommerce, descarca acest checklist chiar de aici si incepe sa identifici pas cu pas punctele slabe care iti tin afacerea pe loc, ce lipseste si ce poti imbunatatii in afacerea ta eCommerce pentru a deveni profitabila.

Cu prietenie,

Cosmin Costea. 

Citeste ultimele articole