Agile & SCRUM: 5 concepte care iti aduc rezultate accelerate in afacerea de eCommerce

Agile & SCRUM

Distribuie articolul

Imagineaza-ti cum ar fi in afacerea ta daca toata echipa face putin din toate, se baga peste treaba altora si nimeni nu stie ce trebuie sa faca concret. Ar fi haos si nimic nu ar iesi cum trebuie. De asta e bine sa clarifici de la bun inceptul responsabilitatile fiecarui membru al echipei si sa folosesti o metodologie eficienta de lucru, precum Agile & SCRUM.

Daca esti pasionat in IT sau ai lucrat in domeniu, cu siguranta iti este familiar conceptul. Insa poate te intrebi ce legatura are metodologia SCRUM cu gestionarea afacerii de eCommerce.

In articolul de azi discutam despre cum sa-ti dezvolti o gandire agila folosind 5 obiceiuri din IT, care aduc rezultate accelerate.

Clarifica task-urile si responsabilitatile in echipa ta

Am lucrat in prea multe proiecte in care oamenii nu stiau ce au de facut si ce au voie sa faca.

Daca ti se intampla si tie sa nu stii cine ce face, trebuie sa clarifici sarcinile pentru fiecare rol in echipa. Afla din articolul 5 roluri de care ai nevoie in echipa ta pentru ca sa ai succes ce sarcini are fiecare membru al echipei.

Chiar daca esti pe plan local trebuie sa clarifici rolurile oamenilor. Pentru ca, daca echipa ta nu stie ce are de facut si ce are voie sa faca, atunci nu te poti astepta la performanta de la ei.

Tine minte asta: Fiecare membru al echipei va fi responsabil de aria lui de focus, dar asumarea succesului si a erorilor este important sa se faca de toata echipa.

Sursa: Canva

Inainte, multe proiecte se faceau in sistem waterfall (cascada). Inseamna ca planifici complet tot proiectul eCommerce de la inceput pana la sfarsit. Si lansezi proiectul in online abia dupa ce ai parcurs toti pasii, proces care poate dura 1-2 ani.

Avantajul sistemului tip cascada e ca lucrurile sunt foarte bine controlate, dar are dezavantajul ca lucrurile se intampla foarte greu. Totul se misca incet, didactic.

In timp ce tu planifici totul si muncesti sa implementezi tot ce ai stabilit, lumea se misca. Tu creezi o platforma de eCommerce doar dupa mintea ta, fara sa ai validare concreta de la client decat la sfarsit. Cand poate fi prea tarziu.

Agile & SCRUM: de ce e mai eficient decat sistemul waterfall?

Si aici intervine salvator modul de gandire agil. Mod de gandire care transforma si modul de lucru.

In ce consta: Facem ceva care sa nu ne coste mult si sa fie gata repede, il testam si ii dam drumul. Daca o sa avem comenzi si o sa ne dea sistemele peste cap, e clar ca merita sa investim mai mult in ideea noastra.

Daca o sa ne ceara clientii functionalitati noi sau produse noi, abia atunci investim si le realizam.

Agile se concretizeaza printr-o metodologie de lucru, care se cheama SCRUM. E o metodologie mai greoaie la inceput, insa odata ce o intelegi, devine foarte clara si frumoasa.

Nu e nevoie sa incepi sa lucrezi in SCRUM de maine, ci poti lua 1-2 elemente pe care sa le folosesti.

Sursa: Canva

Cele 5 concepte din metodologia Agile & SCRUM

  • Product Owner

Primul rol si cel mai important din SCRUM este Product Owner-ul. El este cel responsabil de magazin in sine. El hotaraste ce se intampla in magazinul online. El este nodul in care toate cererile se aduna.

Raspunde de magazinul online si are foarte multa presiune: poate cineva de la comercial vrea o functionalitate in magazinul online, iar cel de la logistica poate vrea alta.

  • Sprint

Adica o perioada de 2 saptamani, poate chiar mai mult, in care facem ceva. Adica livram ceva la gata. Daca cineva intra pe site, comanda un produs si il livrezi inseamna ca am finalizat un flux end to end.

E foarte important ca la sfarsitul celor 2 saptamani ceva sa functioneze. Apoi acel ceva devine un schelet, pe care adaugam noi functionalitati.

Echipa care livreaza continutul site-ului se cheama echipa de livrare. Ea decide la inceputul fiecarui sprint ce vor livra. Si isi asuma in fata product ownerului ca o sa livreze un set de functionalitati.

Apoi incepe asa numitul sprint, in care muncesti intens pentru o perioada scurta si fixa de timp, 2 saptamani.

  • SCRUM Master

Avem intervalul de saptamani in care livram un produs finit. Si mai avem ceva special la fiecare 24 de ore, de obicei in fiecare dimineata, in care ne vedem toti oamenii. Adica product ownerul, oamenii care livreaza si un rol special, SCRUM Master.

De ce e important sa ne vedem la fiecare 24 de ore? Organizam un stand up meeting. Adica o sedinta in care oamenii stau in picioare si discuta doar 3 lucruri. Fiecare om are maximum 3 min la dispozitie sa povesteasca despre:

Ce a facut ieri?

Ce vrea sa faca azi?

Ce probleme a intampinat?

Si aici intervine rolul SCRUM Master-ului. Adica persoana care realizeaza tot procesul SCRUM si care se ocupa de protejarea echipei de livrare de presiunea care vine din partea business-ului.

  • Sprint Review

Este o activitate foarte importanta, in care cei care au construit site-ul (echipa de development) prezinta omului de afaceri ce au facut. Cei care au facut intra in sistem, fac share screen si arata product ownerului cum functioneaza sistemul in mod real.

  • Sprint Retrospective

Reprezinta un moment scurt, care poate sa dureze maximum 1-2 ore, in care se discuta despre 3 lucruri:

Ce a mers bine?

Ce a cauzat probleme?

Ce putem face diferit data viitoare ca sa imbunatatim procesul de lucru si sa evitam problemele?

Avantajul la Agile & SCRUM e ca ajungem la un produs finit mult mai aproape de ce-si doreste clientul. Intr-adevar, o abordare clasica poate sa ma aduca mai repede la un rezultat, numai ca rezultatul nu e ceea ce-si doreste clientul. Si de aici mergem pe Agile, ca sa oferim valoare clientilor.

Sursa: Canva

Si tu faci aceasta greseala in business?

Cea mai frecventa greseala in organizarea unei afaceri de eCommerce e urmatoarea: colegii de la IT lucreaza in Agile si in metodologie SCRUM, dar colegii de la business lucreaza in sistem waterfall. Iti dai seama ce haos iese cand unii trag intr-o parte si altii in cealalta.

Dar daca toti lucreaza la fel, sunt aliniati si au un obiectiv comun, lucrurile vor iesi bine. Magazinul online prinde tractiune si se lanseaza repede si incepe sa faca vanzari. Nu te mai gandi la optimizari si nu mai incerca sa faci totul perfect. Apuca-te de treaba acum, da-i drumul, vinde si ajustezi pe parcurs.

Pentru ca e mai important ce faci decat ce inveti, noteaza intr-un document Word:

Care sunt responsabilitatile membrilor echipei tale si care dintre ideile din modul de lucru Agile & SCRUM le poti aplica de maine in business?

Sper ca te-a ajutat articolul si ca ti-ai luat mai multe idei practice si utile de implementat in afacerea ta. Vino in comunitatea eComMasters pentru mai multe informatii despre eCommerce pe care le postam zilnic.

Mai am o surpriza pentru tine! Am pregatit o evaluare rapida gratuita, in care vei primi actiuni si solutii concrete, structurate si aplicabile imediat, care te ajuta sa iti lansezi, optimizezi si scalezi afacerea online. O poti descarca de aici.

Saptamana viitoare vom vorbi despre avatarul de client si cat de important este sa ii cunosti probleme si nevoile, ca sa vii in ajutorul lui cu produsele si serviciile tale.

Pana atunci, lasa-mi un comentariu cu cel mai util lucru pe care l-ai aflat din acest articol si pe care vrei sa-l aplici chiar de astazi.

Cu prietenie,

Cosmin Costea. 

Citeste ultimele articole

LinkedIn Community Building

Înscrie-te pe formularul de mai jos, iar noi te vom contacta pentru mai multe informatii