5 motive sa incepi planificarea anuala pe 2022 a magazinului tau online

planificarea anuala

Distribuie articolul

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Daca pana acum ai neglijat gestionarea bugetului si planificarea anuala in eCommerce, atunci asigura-te ca incepi 2022 cu o viziune clara despre unde vrei sa ajunga afacerea ta.

Poate ai deja o viziune despre business-ul tau si unde vrei sa ajungi in 5 ani. Insa, cat de realiste sunt planurile de lunga durata, care raman doar in mintea ta si nu le organizezi concret intr-un document?

Astazi vom vorbi despre planificarea anuala si de ce sa o realizezi din timp. De asemenea, te voi ajuta sa iti gestionezi bugetul, astfel incat sa iti atingi obiectivele in afacerea ta de eCommerce.

planificare anuala
Sursa: Pixabay

5 motive sa incepi planificarea anuala din timp

Alan Lakein, specializat pe managementul timpului spunea: “Sa planifici inseamna sa aduci viitorul in prezent ca sa poti sa faci ceva pentru el acum”.

Planificarea anuala din timp iti da un sentiment de ordine si control. Nu simti ca lasi lucrurile la intamplare, ci ca tu ai reusit sa faci asta pentru business-ul tau. De aceea ai nevoie de un plan concret si coerent, pe care sa il urmezi si sa il monitorizezi lunar. 

Abia a inceput anul si nu e prea tarziu sa faci ordine in afacerea ta si strategia aleasa pentru a-ti atinge obiectivele. 

De ce sa-ti construiesti planificarea anuala:

  1. Reduci stresul la care esti supus si poti deveni mai creativ – cand nu esti presat de timp, esti mai relaxat si poti veni cu idei mult mai bune pentru afacerea ta. Astfel, eviti deciziile luate in graba si gasesti solutii potrivite pentru obstacolele ce pot aparea.
  1. E mai ieftin – daca te gandesti in avans la ce probleme pot aparea si ce solutii ai, vei economisi bani. De cele mai multe ori solutiile luate in graba costa mai mult.
  1. Esti mai atent la detalii – nefiind presat de timp, e mult mai usor sa observi detaliile si diferentele intre planul stabilit de tine si realitatea.
  1. Eviti riscurile inutile – atentie ca am zis riscuri inutile, nu orice risc. In antreprenoriat exista mereu riscuri si iti trebuie curaj sa ti le asumi. Insa, sunt riscuri care te ajuta sa cresti si riscuri care te duc spre faliment. Cu o planificare anuala e mult mai usor sa faci distinctia intre acestea.
  1. Revizuieste si fa updates odata pe luna – planul tau nu va fi perfect si nici 100% adevarat. Dar, monitorizand ce se intampla cu bugetul si unde merge afacerea, ai mai multe sanse sa cresti si sa repari problemele aparute pe parcurs, decat daca ai merge orb, fara directie, fara obiective.

De ce e important sa ai un buget bine monitorizat si calculat in eCommerce?

Iti voi spune o poveste despre un magazin online, care gestiona foarte bine bugetul. Depunea un efort foarte mare in bugetare, iar acest lucru ii oferea control pe toate activitatile firmei. Stia ce buget are in fiecare saptamana, iar business-ul mergea foarte bine. 

Pentru ca isi controla foarte bine afacerea, stia cat de mult sa se intinda fata de veniturile pe care le doreau si pe care si le propusesera. 

Asta i-a ajutat pe ei sa realizeze cat de mult pot investi, ca sa obtina veniturile pe care le vor. Iar acest lucru il poti calcula si monitoriza tu pentru afacerea ta in eCommerce. 

Poate pana acum nu ai acordat asa mare importanta bugetului. Insa, cu un buget bine stabilit si calculat, alaturi de o strategie echilibrata, iti poti stabili urmatorii pasi de crestere a business-ului. 

ecommerce
Sursa: Canva

Poti incepe de acum sa faci bugetarea pentru afacerea ta, stabilindu-ti urmatoarele aspecte:

1. Ce vanzari vrei sa faci?

2. La ce profit brut si profit net vrei sa ajungi?

3. Ce EBITDA vrei sa realizezi? (EBITDA se refera la profitul inainte de a scadea amortizarea, dobanzile si cheltuielile cu impozitul pe profit) 

4. Care vor fi cheltuielile tale lunare si cat vei obtine din investitii?

Un lucru important este sa nu te descurajezi daca observi ca ce ai planuit va fi diferit de realitate. De cele mai multe ori asa se intampla. 

Observa cat de mare este diferenta dintre planificarea bugetului tau si realitate, apoi stabileste masurile necesare pentru a ajunge cat mai aproape de planul stabilit.

Cea mai relevanta etapa in planificarea anuala

Fara o planificare anuala bine pusa la punct, business-ul tau nu are directie. Vei face actiuni la intamplare, fara sa stii mai exact unde vrei sa ajungi. 

De exemplu, multi antreprenori seteaza ca obiectiv dublarea vanzarilor. Insa acesta nu este un obiectiv, ci un rezultat al unui plan de actiune. Oricine isi doreste mai multe vanzari in business, dar pentru a ajunge acolo ai nevoie de o planificare. 

Iar cea mai importanta etapa din planificarea anuala este planificarea primului trimestru. Odata ce pornesti un o afacere, lucrurile devin din ce in ce mai putin clare pe masura ce te indepartezi de momentul zero.

Exact ca in cazul decolarii unui avion. Odata ce decoleaza, lucrurile inca se vad clar, dar de indata ce merge mai sus, pierzi din claritate. Insa, odata ce mergi mai sus, ai o imagine de ansamblu mult mai buna decat de la sol. 

Daca realizezi o planificare si urmaresti indicatorii si performanta, lucrurile in business raman clare odata ce inaintezi. Analizeaza saptamanal rezultatele obtinute, pentru a vedea cum poti sa actionezi astfel incat sa te apropii de planul tau.

Odata ce faci planificarea lunara in eCommerce, poti sa realizezi planificarea trimestriala, iar apoi cea anuala. Vei observa ca planificarea trimestriala este foarte importanta, pentru ca e mult mai realist sa setezi obiective pentru o perioada mai scurta de timp decat pentru urmatorii 3-5 ani.

Cat de relevante sunt planurile pe 3-5 ani? 

Desi sunt mai putin precise, deoarece nimeni nu stie ce se poate intampla si ce poate interveni in 5 ani, sunt foarte relevante planurile de lunga durata. Dar nu vorbim de precizie acum, ci de crearea unei viziuni si monitorizarea rezultatelor pentru a fi cat mai aproape de a transforma viziunea in realitate.

Nu neglija planificarea pe urmatorii 3-5 ani doar pentru ca nu este foarte precisa. Te va ajuta sa iti cresti business-ul in timp, sa stabilesti o strategie de crestere si sa urmaresti rezultatele obtinute.

Acorda-ti o ora sa realizezi planificarea anuala, cu accent pe primele 3 luni. Apoi concentreaza-te pe planificarea in viitor si unde vrei sa ajungi in urmatorii 3-5 ani.

Nu merge pe abordarea ca „o sa ne descurcam, vedem de unde facem rost de bani si de unde vin vanzarile”. Opreste-te, pune-le intr-un excel si revizuieste-le odata pe luna. Astfel, vei avea un reper imperfect, dar mult mai util decat un plan doar in mintea ta. 

planificarea anuala
Sursa: Canva

Sper ca ai aflat informatii utile si ai inteles de ce e important sa faci bugetarea si planificarea anuala. Incepe cat mai curand sa le realizezi, monitorizezi si vei avea o viziune mult mai clara asupra afacerii tale.

Iti las si un checklist, care te va ajuta in cresterea afacerii tale. Iti ofera o metoda de lucru testata si eficienta, care a ajutat zeci de magazine online sa isi scaleze vanzarile si sa obtina profit.

Te invit si pe pagina de Facebook eComMasters, unde postez zilnic informatii utile despre eCommerce.

Saptamana viitoare vom vorbi despre povestea brandului si cum alegerile potrivite inainte de crearea acestuia pot influenta succesul afacerii si numarul de vanzari.

Pana atunci, te las sa te ocupi de planificarea anuala si sa incepi sa o pui in aplicare cat mai curand.

Cu prietenie,

Cosmin Costea. 

Citeste ultimele articole