3 greseli frecvente in organigrama de eCommerce care iti saboteaza vanzarile

Distribuie articolul

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Cum realizezi organigrama in eCommerce poate influenta directia in care merge businessul tau. Pentru ca, daca incepi sa construiesti o echipa buna inca din primele zile, fiecare stie ce responsabilitati are si ce se asteapta de la el/ea. Astfel veti munci impreuna pentru a indeplini toate activitatile necesare cresterii afacerii.

Poate nu ai acordat multa importanta organigramei pana acum. Dar daca vrei sa vezi mai multe vanzari si sa iti cresti profitul, e nevoie sa iti cresti si echipa odata cu rezultatele. Altfel, risti sa stagnezi sau, mai rau, sa pierzi din vanzari pentru ca nu ai putut face fata la aparitia noilor responsabilitati.

Astfel, prin crearea unei organigrame actuale si a uneia pentru cand vor creste vanzarile, vei putea sa iti dai seama de ce oameni mai ai nevoie in afacere pentru a avea succes in continuare.

Pana la finalul acestui articol vei afla care sunt 3 greseli frecvente ale antreprenorilor din eCommerce in ceea ce priveste organigrama. Daca nu sunt constientizate si remediate la timp, acestea intarzie si saboteaza scalarea afacerii. Bineinteles, discutam la fiecare greseala si despre solutiile pe care le ai la indemana. 

❌ „De ce sa realizez o organigrama in eCommerce cand suntem 3-4 oameni in echipa? Fiecare stie ce are de facut”

Fiind la inceput de business, probabil nu acorzi la fel de multa importanta ideei de organigrama in eCommerce, deoarece sunteti putini oameni in echipa si va intelegeti cu impartirea sarcinilor. Dar ce vei face cand creste afacerea, esti nevoit sa mai aduci oameni in echipa, insa nimeni nu isi cunoaste responsabilitatile pozitiei de lucru?

Sunt 5 roluri importante intr-un business in eCommerce:

  1. eCommerce
  1. Logistica
  1. Comercial
  1. Financiar
  1. Marketing

Fiecare rol vine cu responsabilitatile lui, pe care le-am detaliat in articolul 5 roluri de care ai nevoie in echipa ta pentru ca sa ai succes. De aceea, daca vrei ca toate rolurile sa fie realizate corespunzator, ai nevoie de persoane care stiu exact ce implica postul lor si ce trebuie sa faca astfel incat sa contribuie la cresterea afacerii.

Iar dupa 6 luni, cand vezi ca businessul merge in directia dorita si apar mai multe sarcini, poti sa mai introduci oameni pe diferite pozitii, care sa preia alte responsabilitati.

De exemplu, cauta oameni pentru departamentul de HR, care sa te ajute sa gasesti canditatii ideali pentru afacerea si viziunile tale.

Vei avea nevoie de un specialist IT, care se ocupa de mentenanta site-ului si se asigura ca nu vei pierde vanzari din cauza unor erori tehnice.

Si nu e nevoie sa angajezi pe cineva pe toate pozitiile. Poti colabora cu freelanceri sau cu firme externe, care sa preia aceste roluri.

Faptul ca realizezi organigrama firmei, cu toate persoanele de care ai nevoie, te va ajuta atunci cand vrei sa cresti echipa. Acorda-ti timp si gandeste-te de cati oameni vei avea nevoie astfel incat peste 1 an sa iti dublezi vanzarile? Dar pentru o perioada mai lunga, 2-3 ani?

Noteaza-ti organigrama actuala, chiar daca sunteti putini oameni in echipa. Apoi, realizeaza organigrama companiei la care vei ajunge atunci cand business-ul tau va creste si nu va face fata vanzarilor cu echipa de acum.

E bine sa fii pregatit si sa ai o echipa organizata inca de la inceput. Cand ignori realizarea organigramei, fiecare face cate putin din toate rolurile, fara nicio organizare intre oameni sau coordonare in directia obiectivelor.

organigrama
Sursa foto: Pixabay

❌ In loc sa ai un om specializat pe un domeniu, alegi un om care le face pe toate

Daca esti la inceput de business in eCommerce, se intelege de ce ai prefera un singur om care sa faca mai multe roluri. Insa, nu e o idee inteleapta pe termen lung.

Atunci cand alegi o persoana pentru un rol, acel candidat trebuie sa fie specializat pe domeniul de care ai nevoie. Totusi, daca vrei o persoana care sa faca mai multe in business, posibil ca acea persoana sa nu fie la fel de priceputa pe ambele roluri pe care i le-ai desemnat.

De exemplu, cauti pe cineva care sa preia responsabilitatile logistice in afacere. Luand in calcul ca pentru logistica ai nevoie de planul financiar pus la punct, alegi sa pui responsabilul financiar in eCommerce si pe logistica (citeste si Cum sa ai costuri mai mici cu logistica in eCommerce si sa optimizezi livrarea).

Desi departamentele merg mana in mana, responsabilul financiar este foarte bun la gestionarea salariilor, bugetelor, contabilitate, parteneriate. Nu inseamna ca va fi la fel de bun pe organizarea depozitelor si a marfurilor. Ii va fi greu sa performeze la fel de bine pe ambele roluri.

De aceea, te sfatuiesti sa alegi cel putin cate o persoana pentru fiecare rol, daca vrei sa vezi sarcini bine puse la punct. Doar asa vei avea parte de calitate si organizare in eCommerce.

Pentru a evita aceasta greseala, gandeste-te sa desemnezi persoane specializate pe rolurile de care ai nevoie, atunci cand realizezi organigrama in eCommerce. Nu alege persoane care sa le faca pe toate pentru a economisi bani.

❌ In loc sa ai o organigrama cu echipa de care ai nevoie in eCommerce, alegi sa preiei tu ca antreprenor sarcinile ce nu tin de tine

Ca antreprenor, tu cunosti cel mai bine viziunea ta si unde vrei sa ajunga businessul. De aceea, ai tendinta de a prelua sarcini ce nu tin de tine, pentru ca vrei sa fie realizate corect si iti e frica sa desemnezi o persoana nepotrivita.

Insa, de aceea ai nevoie de o echipa bine aleasa si dornica sa lucreze pentru tine si visul tau. Si, implicit, de aceea ai nevoie de o organigrama cu rolurile in eCommerce si ce responsabilitati are fiecare.

Treaba ta ca antreprenor este sa vii cu o idee de afacere, sa cunosti piata tinta si situatia economica, sa evaluezi riscuri. Ai un mindset de antreprenor, care vede oportunitati si cauta solutii pentru a creste afacerea.

Nu este treaba ta sa te ocupi de toate rolurile din business. In loc sa pierzi timp si energie cu sarcini ce nu tin de tine, creeaza o echipa de incredere care sa te ajute.

Redirectioneaza-ti energia catre rolul tau de antreprenor. Continua sa te educi in eCommerce, sa inveti cum sa cresti un business, cum sa iti mentii echipa motivata, ce strategii sa folosesti pentru a aduce mai multe vanzari. Iar celelalte sarcini deleaga-le catre angajati sau colaboratori.

Fara o echipa nu ai o afacere. Nu vei putea creste si vei ramane dezamagit de lipsa rezultatelor.

echipa
Sursa foto: Pixabay

Am lucrat cu multi antreprenori de-a lungul timpului, ale caror echipe variau de la sute de membri la unul singur.

Unele afaceri au avut succes si si-au crescut treptat echipa, iar altele aveau persoane in echipa care nu isi indeplineau responsabilitatile sau nu stiau exact ce implica rolul lor. De aceea e important sa te organizezi inca de la inceput, sa realizezi organigrama in eCommerce si sa desemnezi oameni potriviti pentru rolurile lor, iar tu sa te axezi pe antreprenoriat.

Daca vrei sa incepi o afacere in eCommerce, desi nu ai suficiente resurse financiare sa creezi o echipa acum, incearca sa creezi o echipa mai mica, dar dedicata.

Ocupa rolurile cele mai importante si incearca sa faci cate putin din toate pentru a pune afacerea pe roate. Pe masura ce aceasta va creste, gaseste oameni care sa ocupe alte roluri in afacere sau externalizeaza sarcini catre freelanceri sau alte firme. La inceput vei trage din greu si vei lucra mai mult, insa rezultatele vor fi pe masura muncii.

Sper ca te-a ajutat articolul si vei acorda mai multa importanta conceptului de organigrama in eCommerce si construirea unei echipe unite pentru a avea o afacere reusita.

Te invit si pe pagina de Facebook eComMasters, unde postez zilnic informatii utile pentru afacerea ta.

De asemenea, am pregatit o resursa gratuita pentru tine, in care vei primi actiuni si solutii concrete, structurate si aplicabile imediat, care te ajuta sa iti lansezi, optimizezi si scalezi magazinul tau online. O poti descarca de aici.

Saptamana viitoare vom vorbi despre planificarea anuala si cat de important este sa ai un plan si sa iti stabilesti obiective in afacere, pentru a evita sa faci lucrurile la intamplare.

Pana atunci, te invit sa lasi un comentariu cu cel mai util lucru pe care l-ai aflat din acest articol si pe care vrei sa il aplici chiar de astazi.

Cu prietenie,

Cosmin Costea. 

Citeste ultimele articole